अतिविलम्बित लय के जनक: उस्ताद अमीर खाँ (Father of Very Slow Tempo: Ustad Amir Khan)

Srinkhala Ek Sodhparak Vaicharik Patrika (P: ISSN NO.: 2321-290X RNI : UPBIL/2013/55327 VOL-8* ISSUE-4* December- 2020 E: ISSN NO.: 2349-980X)
Paper Submission: 15/12/2020, Date of Acceptance: 26/12/2020, Date of Publication: 27/12/2020

Abstract

 दीपक बादल

शोधार्थी,

संगीत विभाग,

राजकीय कला कन्या

महाविद्यालय,

कोटा विश्वविद्यालय,

कोटा, राजस्थान, भारत


रौशन भारती

सह आचार्य,

संगीत विभाग,

राजकीय कला कन्या

महाविद्यालय,

कोटा विश्वविद्यालय,

कोटा, राजस्थान, भारत

भारतीय संगीत में ख्याल गायकी का विकास हुआ ता े ख्याल मध्यलय

के रूप में विकसित ह ुआ। प्रारम्भ में ख्याल गायन तानकारी व गति पर

आधारित था। जो मुख्यतः ग्वालियर आ ैर आगरा घराने की देन ह ै। परन्तु

जैसे-जैसे ख्याल गायकी श्रा ेताओं मे ं अपनी नई पहचान बनाने लगी व ैसे-व ैसे

नए-नए घरानों का भी जन्म हुआ। प्रारम्भ में सभी घराना ें में ख्याल की लय

मध्यलय या द्रुत ही थी। परन्तु किराना घराने में ख्याल की लय अब्दुल वहीद

खाँ के समय मध्यलय से विलम्बित लय पर आ गई। उस्ताद अब्दुल वहीद खाँ

के शिष्य उस्ताद अमीर खाँ ने इसी लय को अतिविलम्बित कर दिया आ ैर

ख्याल गायकी को नए रूप में विकसित व स्थापित किया। उस्ताद अब्दुल

वहीद खाँ से सीखने के पहले उस्ताद अमीर खाँ के ख्याल की भी मध्य लय

ही थी। उस्ताद अमीर खाँ द्वारा स्थापित अतिविलम्बित लय को तात्कालीक व

आने वाले सभी गायकों न े अपनाया आ ैर इसी लय का े आधार मानकर ख्याल

गा रहे ह ै ं। उस्ताद अमीर खाँ द्वारा स्थापित अतिविलम्बित लय ने ख्याल

गायकी को नए आयाम तक पह ुँचाया और इस अतिविलम्बित लय से ख्याल

गायकी को नई पहचान मिली तथा ख्याल गायन की प ्रकृति ध्र ुपद गायन जैसी

गंभीर हो र्गइ ।

Khyal singing was developed in Indian music, and Khyal developed into a medium Tempo. Initially, Khyal was based on singing and speed. Which is mainly the product of Gwalior and Agra house. But as soon as the audience started making a new identity in the singing audience, new families were also born. In the beginning, the rhythm of Khyal in all the houses was medium or rapid. But in the Kirana Gharana, the rhythm of Khyal came to a delayed rhythm from the middle time during Abdul Waheed Khan. Ustad Amir Khan, a disciple of Ustad Abdul Waheed Khan, greatly delayed this rhythm and developed and established Khyal singing. Before learning from Ustad Abdul Waheed Khan, Ustad Amir Khan also had the same rhythm of thinking. All the immediate and upcoming singers adopted the highly delayed rhythm established by Ustad Amir Khan and are singing the idea with the same rhythm as the basis. The extremely delayed rhythm established by Ustad Amir Khan took the Khyal singing to a new dimension and this delayed Tempo gave the Khyal singing a new identity and the nature of the Khyal singing became as serious as the Dhrupad singing.

for full paper please visit below link :

http://www.socialresearchfoundation.com/upoadreserchpapers/3/404/2101151052071st%20deepak%20badal%2013374.pdf


Comments

Popular posts from this blog

गृह प्रबन्ध में बचत की आव‛यकता और महत्व The Need and Importance of Saving In Home Management

Management of Cytotoxic Drugs And Related Wastes Disposal

Utilization of Information Sources By Farmers