दादूपंथी संत साहित्य एवं कला के संदर्भ में भारतीय संस्कृति का अध्ययन (The study of India culture in the context of Dadupanthi saint literature and Art)
Srinkhala Ek Sodhparak
Vaicharik Patrika (P: ISSN NO.: 2321-290X RNI : UPBIL/2013/55327 VOL-8* ISSUE-2*
October- 2020 E: ISSN NO.: 2349-980X)
Paper Submission: 15/10/2020, Date of Acceptance: 26/10/2020, Date of Publication: 27/10/2020
Abstract
एसोसिएट प्रोफेसरए
ड्राइंग और पेंटिंग विभाग
कॉलेज टोंक, राजस्थान, भारत
संस्कृति स्वयं विशाल व्याप्ति वाला शब्द है, जो हमारे जीवन को एक छोर से
दूसरे छा ेर तक प्रकाशित करता है। दादूपंथी संत सम्प्रदाय, उनके द्वारा रचित साहित्य एवं
कला के माध्यम से उस समय संस्कृति का तत्कालीन स्वरूप क्या था, हम देख सकते है ं,
जो आज मूल दस्तावेजों की तरह हमारे समक्ष है। संत दादू के जन्म के समय देश म ें
इस्लाम धर्म का बोल-बाला होने के कारण भय और आतंक का वातावरण छाया हुआ था,
समाज में उँच-नीच, जाति-धर्म, मत, सम्प्रदाय, अस्पृश्यता, अंधविश्वास, बाहृयाडम्बरों स े
लोग परेशान थे। संत दादू ने अपने सरल और मधुर उपदेशों से जन-सामान्य को निर्गुण
भक्ति का संदेश दिया। उन्होंने ईश्वर भक्ति, नामस्मरण, सत्संग, सद्-आचरण को
अपनाकर सांसारिक माया मोह, प्रपंच से दूर रहने का आग्रह किया। उनके मतानुसार सच्चे
मन से भक्ति करने से ही ईश्वर की प्राप्ति होती है।
दादूपंथी संतों ने मानवता, अद्वैतवाद, गुरू को महत्व, नाम स्मरण, विश्व बंधुत्व
पर बल दिया और पाखंडों तथा वर्ण व्यवस्था का विरोध किया। जो हमारी संस्कृति के मूल
स्तम्भ रहे है ं। उस समय सभ्यता और संस्कृति का तथा तत्कालीन परिस्थितियों का
जीता-जागता चित्रण दादूपंथी पाण्डुलिपि चित्रों व भित्ति चित्रों म ें देखने को मिलता है।
दुर्ग, प्रसाद, म ंदिर, हवैलियाँ, राजसी दरबार आदि का वैभव भी इन चित्रों म ें चित्रित है।
दादूजी से संबंधित घटनाओं व भक्ति का सजीव चित्रण इनमें विशेष रूप से हुआ है। इस
प्रकार इन पाण्डुलिपि चित्रों म ें संस्कृति एवं कला की धारा पारस्परिक प्रभाव ग्रहण कर
आगे बढ़ती रही है। ये सभी विभिन्न चित्र शैलियों से प्रभावित दादूपंथी चित्र न केवल चित्र
विषयक परिज्ञान कराने म ें सक्षम हैं, अपितु भारत की तत्कालीन संस्कृति की ओर इंगित
करते है ं।1 उस समय का सामाजिक दृष्टिकोण एक व्यापक समाज-व्यवस्था को जन्म देता
है, जिससे भारत में मिली-जुली संस्कृति के विकास को बड़ा बल मिला, साथ ही उस
समय के सामान्य जन की रूचि व ज्ञान क्या था, कैसी मनोवृत्ति थी, का भी पता चलता
है। इन सभी ने सांस्कृतिक संश्लेषण को और मजबूत किया। इस दृष्टि से भी दादूजी व
उनकी संत-परम्परा का राजस्थान को प्रम ुख और विशिष्ट देन है ं।
Culture itself is a word with a wide range, which illuminates our life from
one end to the other Dadupanthi saint community through the literature and art
composed by him, what was the then from of culture at that time, we can see what
is before us like original documents. At the time of birth of saint Dadu, the
atmosphere of fear and terror was overshadowed due to the predominance of
Islam religion in the country. The society was troubled high, low, caste, religion,
religion-untouchability, supersition, external-dumnells saints . Dadu with his simple
and sweet teaching gave a message of devotion to the common man. He urged
him to abstain from world illusion, by adopting godly devotion, memoir, satsang
good conduct. God only attains god by doing devotion with his sincere heart. The
Dadupanthi saints emphasized humanity, monotheism, importance to guru, have
mame remembrance, universal brotherhood and opposed hypocrsy, and varna
system. Which have been the pillars bof our culture. At that time, the living and
living depictions of civilization and culture and the circumstances at that time are
seen in dadupanthi manuscript painting and murals durg prasad temple, havelian,
the majesty of the royal court etc. In this way, the stream of culture and art in these
manuscript paintings has been moving forward by taking mutual influence by all the
this, dadupanthi is not only able to give an insight into the picture, but also towards
the contemporary culture of India. The social outbook at that time gave rise to a
wider social order, strougtheningthe cultural synthesis in all these from the point of
view, daduji and his saint traditional has a major and special contribution to
Rajasthan.
for full paper please visit below link :
Comments
Post a Comment