मीडिया के विविध रूप और हिंदी (Various Forms of Media and Hindi)

Innovation The Research Concept:(ISSN: 2456–5474 RNI No.UPBIL/2016/68367 Vol.-5* Issue-12* January- 2021)
Paper Submission: 15/01/2021, Date of Acceptance: 27/01/2021, Date of Publication: 28/01/2021

Abstract


 उषा सिन्हा

विभागाध्यक्ष,

स्नातकोत्तर हिंदी विभाग,

संकायाध्यक्ष, मानविकी संकाय

भूपेन्द्र नारायण मंडल विश्वविद्यालय,

उत्तरी परिसर, मधेपुरा, बिहार, भारत

आधुनिक युग मीडिया का युग ह ै मीडिया जीवन आ ैर जगत के

अ ंर्तसूत्रा ें को जा ेड़ता ह ै। मीडिया के प ैनेपन, विस्तार ताजगी आ ैर गहर्राइ  के

कारण जनमानस प्रबंुध हो रहा ह ै। वह हमें समाचार, विचार, अर्थ ए राजनीतिए

विज्ञानए अंतरिक्षए प्रौद्योगिकीए कलाए उद्या ेगए फिल्मए फैशनए साहित्यए संस्कृत एवं

स्वास्थ्य से परिप ूर्ण तत्वों की जानकारी देता है। मीडिया की ताकत का लोहा

सभी मानते ह ैं। मीडिया माहा ैल बनाता ह ै तो बिगाड ़ता भी ह ै। मीडिया ए ेसी

शक्ति है, जिसका लोहा सभी मानते ह ै ं। आज की व्यवस्था में मीडिया समाज

एवं देश के लिए सलाहकार हित-चिंतक शिक्षक सेवक प्रहरी एवं शासक की

भूमिका निभाता है। यह नाम एक आ ैर भ ूमिका अनेक वहन करने वाला

शक्तिपुंज ह ै।

किंतु आज मीडिया को सबसे अधिक जरूरत ह ै भाषा के जानकार की

व ैसे मीडिया आ ैर हिंदी का गहरा रिश्ता है मीडिया बाजार की आवश्यकता है

आ ैर हिंदी मीडिया की हिंदी का नीति निर्धा रक केंद्र सरकार का राजभाषा

विभाग ही नहीं बल्कि मीडिया का े भी कहा जा सकता है। वेबसाइटों का हिंदी

करण हा ेते जाना इलेक्ट्रॉनिक मीडिया पर हिंदी के प्रभाव को बताता ह ै इसलिए

मीडिया के परिप्रेक्ष्य में हि ंदी की सामथ्र्य सीमा संभावनाआ ें पर दृष्टिपात करने

की आवश्यकता लगातार महसूस होती रही ह ै।

            The modern era is the era of media. Media interconnects life and the world. Due to the sharpness, expansion, freshness and depth of the media, public perception is growing. It gives us information about news, ideas, meaning, politics, space, technology, arts, industries, films, fashion, literature, Sanskrit and health. All believe in the power of media. Media creates an atmosphere, it also spoils it. Media is such a power, which everyone believes is iron. In today's system, the media plays the role of advisor, thinker, teacher, guardian and ruler for society and country. Another name for this role is the multiple carrying Shaktipunj. But today the media needs the most knowledgeable language, the media and Hindi have a deep relationship, the media market is needed and the policy-maker of Hindi of Hindi media can be called not only the official language department of the central government but also the media. The addition of Hindi to websites explains the impact of Hindi on the electronic media, so the need to look at the potential limits of Hindi in the media perspective has been felt constantly.

for full paper please visit below link :

http://www.socialresearchfoundation.com/upoadreserchpapers/6/405/2102170524161st%20usha%20sinha.pdf


Comments

Popular posts from this blog

गृह प्रबन्ध में बचत की आव‛यकता और महत्व The Need and Importance of Saving In Home Management

Management of Cytotoxic Drugs And Related Wastes Disposal

Utilization of Information Sources By Farmers