मेवाड़ के शासको ं का सांस्क ृतिक इतिहास वीर रस के संदर्भ म Cultural History of Rulers of Mewar with Reference to Heroic Sentiments Style

 Anthology The Research:(ISSN: 2456–4397 RNI No.UPBIL/2016/68067 Vol-5* Issue-10* January-2021)

Paper Submission: 15/01/2020, Date of Acceptance: 26/01/2020, Date of Publication: 27/01/2021

  











स ंगीता भाटी
शोध छात्रा
चित्रकला विभाग,
राज. महाविद्यालय
टोंक राज. भारत












रामावतार मीना
सह प्राध्यापक,
चित्रकला विभाग,
राज. महाविद्यालय
टोंक राज. भारत


Abstract

 रायकृष्णदास ने राजस्थानी चित्रकला का उदभव पन्द्रहवी सदी में
मेवाड़ में कश्मीर श ैली के मिश्रण से बताया ह ै। इससे मेवाड ़ की चित्रकला
अपने स्थानीय विशेषताआ ें से श ुद्ध हिन्दू परम्परा में थी, इसकी प ुष्टि होती ह ै।
प ्राचीन मध्यकालीन पश्चिमी भारतीय ष ैली के रुपों एवं अभिप ्राया ें में
आदान-प्रदान से उत्तर पश्चिम भारत के विभिन्न शासकों का कला प ्रेम बढ़ा व
सभी राजघराने में चित्र बने, जिस े राजस्थानी चित्रकला के नाम से सम्बा ेधित
किया गया। मेवाड़ की चित्रकला इतिहास का प्रथम ग्रन्थ ‘‘श्रावक प्रतिक्रमण
सूत्रचूर्ठिा’ तथा द्वितीय सचित्र ग्रन्थ ‘‘कल्पसूत्र’’ तृतीय ‘‘सुपासनाह चरियम्’’
चा ैथा सचित्र ग्रन्थ ‘‘ज्ञानार्ण व’’ पा ंचवा सचित्र ग्रन्थ ‘‘रसिकाष्टक’’ ह ै। मेवाड़ म ें
देलवाड ़ा का कला व सांस्कृतिक दृष्टि से बड ़ा महत्व रहा ह ै। माॅड ू के स्वर्ण
कल्पसूत्र की प ्रशस्ति अनुसार श्र ेष्ठी असहर जब मेवाड ़ में आया ता े महाराणा
कुम्भा ने उसे तिलक लगाकर सम्मानित किया था। महाराणा लाखा, मोकल एव ं
कुम्भा से लेकर उदयसिंह तक का शासक काल मेवाड़ का ही नहीं अपितु पूरे
राजस्थान का महत्वप ूर्ण काल रहा ह ै। राजस्थान में आर्य एवं अनार्य बस्तियाँ
साथ-साथ बनी रही और वहाँ के निवासी एक दूसरे के अधिक समीप रहे।
शतपथ ब्राह्मण के अनुसार उत्तर-पश्चिमी राजस्थान में भरत आ ैर मत्स्य शाखा
के आर्य बसते थे। यहीं सरस्वती के तट पर द्वैतनवन नामी पराक्रमी मत्स्यराज
ने चवदह अष्वमेघ यज्ञ सम्पादित किये थे।

Rai Krishnadas has described the origin of Rajasthani painting in the 15th century with a mixture of Kashmir style in Mewar. This confirms the painting of Mewar from its local characteristics in pure Hindu tradition. Through the exchange of froms and intentions of ancient medieval western Indian style the love of art of the various rulers of northwestern India was bigger and meant to be picture in all the royal houses. Which was referred to as Rajasthani Painting? The first treatise of Mewar’s painting history is the “SHRAWAK PRATIKARMA SUTRA CHURNI” and the second treatise “KALPSUTRA” third was “SUPASNAH CHARIYAM”, fourth illustrated scipture text “GAYANARNAV”, fifth illustrated text was “RASIKASTAK”. Dalwara has been of great importance in cultural terms and art in mewar. According to the citation of the golden kalpasutra of Mandu. When the shres thiashar came to Mewar. Maharana Kumbha honored him with a tilak. The rule from Maharana Lakha Mokal Kumha to Uday Singh is not only of mewar but the entire Rajasthan has been an important period. Arya and anarya settlements in Rajasthan remained together and the residents there remained more close to each other. According to shatpath brahmin Arya of bharata and matsya branch settled in north western rajasthan. On the banks of saraswati river a power ful ruler named DAITWAN of Matasya clan performed fourteen ashwamedh yagya.

 

for full paper please visit below link :

http://www.socialresearchfoundation.com/upoadreserchpapers/7/407/2104030820421st%20sangeeta%20bhati%2013691.pdf

Comments

Popular posts from this blog

गृह प्रबन्ध में बचत की आव‛यकता और महत्व The Need and Importance of Saving In Home Management

Management of Cytotoxic Drugs And Related Wastes Disposal

Utilization of Information Sources By Farmers