चेक बुक शुल्क एव स ुविधा Check Book Fee & Facility
Innovation : The Research Concept ISSN No. 2456–5474 RNI No. .UPBIL/2016/68367 VOL- VI * ISSUE- IV * May - 2021
राजपाल सि ंह रावत
सहायक प्राध्यापक,वाणिज्य विभाग,
राजकीय महाविद्यालय,
डोईवाला, द ेहरादून,
उत्तराखण्ड, भारत
Abstract
भुगतान माध्यमों में च ेक एक सुविधाजनक और सुरक्षित साधन ह ै। कई प ्रसंगा े
में, चेक से भ ुगतान करना बाध्यता ह ै। चेक से भुगतान करना सुरक्षित भी ह ै।
न्यादर्श में 360 व्यक्ति व ेतनभोगी वर्ग से थे। ग्राहक वृत में सबसे बड़ा अंश
व ेतनभोगी वर्ग का ह ै। सर्वेक्षण क्षेत्र की व्यावसायिक संरचना ऐसी है कि वहंा
दूसरे व्यवसाय आ ैर उद्योग धंधा ें की न्यूनता ह ै। चेक ब ुक सुविधा के मामले म ें
सहकारी ब ैंक दूसरे स्थान पर ह ैं क्या ेंकि इनमें असंतुष्ट वर्ग की आवृत्ति कम है
आ ैर उत्तम वर्ग में बारम्बारता सर्वाधिक ह ै। सहकारी बै ंकों में कार्य प ्रणाली
सरलतम ह ै और प्रत्येक ग्राहक का े व्यक्तिगत ध्यान दिया जाना संभव हो जाता
ह ै। ब ैंक की जमा पर्चियों पर प ्रायः मोबाइल नम्बर और ई-मेल आईडी के लिय े
का ॅलम देखने का े मिल रहे ह ै ं। इसके अतिरिक्त, बैंक काउंटर्स पर इस आशय
का निर्देश कई बार लिखा देखा गया है कि ग्राहक अपना फोन/मा ेबाइल
नम्बर यथास्थान अवश्य लिख ें। लेकिन, समय पर इसके उपयोग के उदाहरण
कम मिल रह े है ं। यदि अवसर आने पर ग्राहक से फोन सम्पर्क कर लिया जाये,
परिवादों की संख्या में कमी लायी जा सकती है आ ैर ग्राहक सम्बन्ध ब ेहतर
बनाये जा सकते ह ैं। सर्वेक्षण में तथ्य की प ुष्टि हुई, कुछ ग्राहका ें को चेक
बाउंस हा ेने से पहले ब ै ंक की ओर से सूचित किया गया। समय रहते उन्हा ेंन े
खाते में वा ंछित राशि जमा कर दी आ ैर चेक अनादरण टाला जा सका। यद्यपि,
यह स्थिति सभी ग्राहकांे के साथ नही ं थी। एक युवा ब ैंक अधिकारी ने
साक्षात्कार के दौरान बताया कि चेक अनादरण के समय व े विलेख की प ्रकृति
पर ध्यान देते ह ै ं आ ैर उपयुक्त लगने पर ग्राहक से फा ेन सम्पर्क आदि कदम
उठाते ह ै ं।
Check Book facility is one of the major popular services of the
Bank. Checks are a convenient and secure means of payment. In many
cases, payment by check is an obligation. Paying by check is also safe.
360 persons in the sample belonged to the salaried class. The largest
segment of the customer circle belongs to the salaried class. The
occupational structure of the survey area is such that there is a shortage
of other trades and industries. In terms of check book facility, co-operative
banks rank second as the frequency of dissatisfied class is low and the
best category has the highest frequency. Co-operative banks have the
simplest working methodology and individual attention to each customer
becomes possible. Columns for mobile number and e-mail id are often
seen on bank's deposit slips. In addition, instructions have been seen
many times written at the bank counters to the effect that the customer
must write down his/her phone/mobile number at the appropriate place.
But, examples of its use are getting less at times. If the customer is
contacted by phone when the opportunity arises, the number of
complaints can be reduced and customer relations can be improved. The
survey confirmed the fact, some customers were informed by the bank
before the check bounced. He deposited the desired amount in the
account in time and dishonor of check could be avoided. However, this
was not the case with all customers. A young bank official told during the
interview that at the time of dishonor of check, they pay attention to the
nature of the deed and take steps like phone contact with the customer, if
deemed appropriate.
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