अद्वैत वेदान्त मे ं ब्रह्मभाव Brahmabhava in Advaita Vedanta

Remarking An Analisation ISSN NO.: 2394-0344 RNI No.UPBIL/2016/67980 VOL-6* ISSUE-3* June- 2021

Paper Submission: 01/06/2021, Date of Acceptance: 15/06/2021, Date of Publication: 25/06/2021








राजेश्वर सिंह
सह आचार्य,
दर्शनशास्त्र विभाग,
बी0आर0ए0 बिहार
विश्वविद्यालय,
मुजफ्फरपुर, बिहार, भारत 

          Abstract

 अद्वैत व ेदान्त का े अत्यन्त अल्प शब्दा ें में संक्ष ेपिकृत किया जा सकता
ह ै- ‘एक मात्र ब ्रह्म की सत्ता ह ै, जगत् पूर्णतया असत् ह ै और जीव ब ्रह्म से
प ृथक् नही ं ह ै।’ वस्तुतः अद्वैत व ेदान्त में ब ्रह्म एवं आत्मा पर्या यवाची शब्द हैं।
ब ्रह्म को जानने वाला ब ्रह्म ही हो जाता है। मोक्ष ब ्रह्मभाव या ब्रह्मसाक्षात्कार ह ै।
शास्त्र ब ्रह्मज्ञान का केवल ज्ञापक ह ै, कारक नहीं। यह अपरा ेक्ष अनुभव है।
Advaita Vedanta may be summarized in half a verse which runs as follows - Brahman is the only reality; the world is ultimately false, and the individual soul is non-different from Brahman. Actually, Brahman and Atman are synonymous terms in Advaita Vedanta. He who knows Brahman becomes Brahman. Moksha is Brahmbhava or Brahmarealization. Shastra only generates right knowledge (Jnapakan). It does nothing else (na karakam). It is immediate experience.

   for full paper please visit below link 
http://www.socialresearchfoundation.com/upoadreserchpapers/5/435/2107231210221st%20rajeshwar%20singh%2014432.pdf

Comments

Popular posts from this blog

गृह प्रबन्ध में बचत की आव‛यकता और महत्व The Need and Importance of Saving In Home Management

Application of Runge-Kutta Fourth Order (RK-4) Method to Solve Logistic Differential Equations

Utilization of Information Sources By Farmers