अद्वैत वेदान्त मे ं ब्रह्मभाव Brahmabhava in Advaita Vedanta
Remarking An Analisation ISSN NO.: 2394-0344 RNI No.UPBIL/2016/67980 VOL-6* ISSUE-3* June- 2021
Paper Submission: 01/06/2021, Date of Acceptance: 15/06/2021, Date of Publication: 25/06/2021
राजेश्वर सिंह
सह आचार्य,
दर्शनशास्त्र विभाग,
बी0आर0ए0 बिहार
विश्वविद्यालय,
मुजफ्फरपुर, बिहार, भारत
सह आचार्य,
दर्शनशास्त्र विभाग,
बी0आर0ए0 बिहार
विश्वविद्यालय,
मुजफ्फरपुर, बिहार, भारत
Abstract
ह ै- ‘एक मात्र ब ्रह्म की सत्ता ह ै, जगत् पूर्णतया असत् ह ै और जीव ब ्रह्म से
प ृथक् नही ं ह ै।’ वस्तुतः अद्वैत व ेदान्त में ब ्रह्म एवं आत्मा पर्या यवाची शब्द हैं।
ब ्रह्म को जानने वाला ब ्रह्म ही हो जाता है। मोक्ष ब ्रह्मभाव या ब्रह्मसाक्षात्कार ह ै।
शास्त्र ब ्रह्मज्ञान का केवल ज्ञापक ह ै, कारक नहीं। यह अपरा ेक्ष अनुभव है।
Advaita Vedanta may be summarized in half a verse which runs
as follows - Brahman is the only reality; the world is ultimately false, and
the individual soul is non-different from Brahman. Actually, Brahman and
Atman are synonymous terms in Advaita Vedanta. He who knows
Brahman becomes Brahman. Moksha is Brahmbhava or Brahmarealization. Shastra only generates right knowledge (Jnapakan). It does
nothing else (na karakam). It is immediate experience.
for full paper please visit below link
http://www.socialresearchfoundation.com/upoadreserchpapers/5/435/2107231210221st%20rajeshwar%20singh%2014432.pdf
Comments
Post a Comment